استفاده از cms اختصاصی چه مزایایی دارد؟

تاریخ انتشار: 11402/06/۲۹

استفاده از cms اختصاصی چه مزایایی دارد؟

مزایای استفاده از cms اختصاصی

آیا می‌دانستید بیش از ۶۴ درصد از تمام وب‌سایت‌های موجود در دنیای آنلاین از طریق یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) رایگان ایجاد شده‌اند؟ به علاوه، بیش از ۹۰ درصد از سایت‌های دیگر از CMS‌های اختصاصی بهره می‌برند. اما cms چیست و چگونه به ما در فرآیند طراحی وب‌سایت کمک می‌کند؟ در این مقاله، با الوند به دنیایی عمیق‌تر از این سیستم‌های مدیریت محتوا نقاب می‌زنیم و نحوه استفاده از آن‌ها را به شما آموزش می‌دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید و اطلاعات مفیدی را دریافت کنید.


سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست؟

در صورتی که به دنبال تعریف تخصصی‌تر از عبارت سیستم مدیریت محتوا (Content Management System) هستید، CMS به معنای یک نرم‌افزار تحت وب است که به بخشی از وب‌سایت شما تبدیل می‌شود. این نرم‌افزار به شما اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به دانش کدنویسی، محتوای سایت خود را مدیریت کرده و به روز رسانی نمایید. اکنون به سراغ تعریف ساده‌تر آن برویم: طراحی یک وب‌سایت دارای دو بخش اساسی است؛ قسمت اول شامل هسته یا مغز وب‌سایت می‌شود، و قسمت دوم ظاهر یا طراحی بصری وب‌سایت. هنگامی که کدنویسان و برنامه‌نویسان هسته و ظاهر وب‌سایت را ایجاد می‌کنند، یک پنل مدیریت نیز به‌وجود می‌آید. برای مطالعه دقیق به مقاله (cms چیست؟) مراجعه کنید.


چگونگی عملکرد cms (سیستم مدیریت محتوا)

با این پنل مدیریت، دیگر نیاز نخواهید بود که برای اضافه کردن تصویر یا مطلب جدید به سایت، به کدها و برنامه‌نویسی روی بیاورید. به‌جای آن، با چند کلیک ساده، می‌توانید تصاویر، مقالات و صفحات جدید در سایت خود ایجاد کنید. این پنل مدیریتی که هسته اصلی وب‌سایت شماست، به شما امکان می‌دهد به‌سادگی محتوا و حتی ظاهر وب‌سایت خود را مدیریت و ویرایش نمایید. این نوع سیستم که همانا یک سیستم مدیریت محتوا یا CMS است، در کلیه وب‌سایت‌ها قابل استفاده و تطبیق است و می‌تواند مرکز اصلی کنترل و مدیریت وب‌سایت شما باشد. دسته‌بندی کلی این سیستم‌ها به دو نوع تقسیم می‌شود که هر وبمستر و صاحب وب‌سایتی باید با آن‌ها آشنا باشد. در ادامه، این دو نوع سیستم به شما توضیح داده می‌شوند.


سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی (cms اختصاصی)

CMS اختصاصی به این معناست که یک سیستم مدیریت محتوا برای یک پروژه یا سازمان خاص ایجاد شده است و ویژگی‌ها و عملکرد آن براساس نیازهای منحصر به فرد آن پروژه طراحی شده است. این نوع CMS‌ها به طور کامل به سفارش توسعه داده می‌شوند و اغلب برای پروژه‌های بزرگ و پیچیده با نیازهای خاص به کار می‌روند.


سیستم‌های مدیریت محتوای عمومی (cms عمومی)

CMS عمومی برای افرادی که نیاز به یک راه حل مدیریت محتوای وب کلی دارند و نمی‌خواهند از ابتدا یک سیستم اختصاصی راه‌اندازی کنند، بسیار مناسب است. آنها به کمک این نوع CMS می‌توانند به سرعت و به آسانی وب‌سایت‌ها و برنامه‌های وب خود راه‌اندازی و مدیریت کنند.


تفاوت cms اختصاصی و cms عمومی

تفاوت اصلی بین CMS (سیستم مدیریت محتوا) عمومی و اختصاصی به شرح زیر است:


1. CMS عمومی:

   - سفارشی‌سازی محدودتر: اغلب از پوسته‌ها و افزونه‌های عمومی برای سفارشی‌سازی استفاده می‌کنند، اما سفارشی‌سازی عمیق‌تر و پیچیده‌تر ممکن نیست.

   - زمان توسعه کوتاه‌تر: به دلیل استفاده از ویژگی‌های استاندارد، معمولاً زمان توسعه برای وب‌سایت‌ها و برنامه‌های وب با CMS عمومی کمتر است.


2. CMS اختصاصی:

   - سفارشی‌سازی عمیق: CMS اختصاصی برای پروژه‌ها یا سازمان‌های خاص طراحی شده و ویژگی‌ها و عملکرد آن به صورت اختصاصی برای نیازهای منحصر به فرد پروژه تنظیم می‌شود.

   - قابلیت تطابق با نیازهای خاص: CMS اختصاصی به عنوان یک راه حل سفارشی می‌تواند به دقت به نیازها و اهداف پروژه پاسخ دهد.

   - زمان توسعه بیشتر: توسعه یک CMS اختصاصی ممکن است زمان‌برتر و هزینه‌برتر باشد زیرا نیاز به طراحی و توسعه از ابتدا دارد.


در کل، CMS عمومی برای پروژه‌هایی که نیاز به راه حل سریع و آسان برای مدیریت محتوا دارند، مناسب است، در حالی که CMS اختصاصی برای پروژه‌هایی با نیازهای خاص و پیچیدگی بالا مناسبتر است.


تاریخچه و معرفی انواع CMSهای عمومی

ابتدا در جهان، سیستم مدیریت محتوا به کاربران اجازه می‌داد تا وب‌سایت‌های خود را ایجاد کنند؛ اولین سیستم این دست که به نام GeoCities شناخته می‌شود، در دوره ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ به عمل آمد. با پیشرفت زبان‌های برنامه‌نویسی و فناوری‌های کدنویسی، سیستم‌های مدیریت محتوای قوی‌تری مانند جوملا و دروپال پدیدار شدند.

در آن دوران، شاید همگان تصور می‌کردند که جوملا به عنوان یکی از پیشروترین CMSها در جهان شناخته خواهد شد، اما ناگهان یک سیستم به نام وردپرس به وجود آمد و تمام ترازوها را به سمت خودش جلب کرد.

به علاوه، سیستم‌های مدیریت محتوای دیگری نیز در سطح وب استفاده می‌شوندکه سیستم مدیریت محتوای الوند یکی از بهترین آنها است . یکی از ویژگی های بارز این Cms اختصاصی کامل ایرانی سرعت لود 1 الی 2 ثانیه و امنیت فوق بالای آن نسبت و وردپرس و سایر cms ها است . برای مشاهده تمامی امکانات و ویژگی های cms الوند معرفی الوند در وب سایت ما مراجعه کنید.



با استفاده از CMS چه نوع سایت‌هایی می‌توان طراحی کرد؟

وقتی شما یک سیستم مدیریت محتوایی مانند وردپرس را روی هاست نصب می‌کنید، واقعاً یک وبسایت خیلی پایه و مبتدی خواهید داشت. این وبسایت یک قالب ساده دارد و عملاً فقط می‌توانید از آن به عنوان یک وبلاگ استفاده کنید. اما این وبسایت با افزونه‌ها و قالب‌هایی که بر روی آن نصب می‌کنید، به یک فروشگاه آنلاین، یک وبسایت خبری و غیره تبدیل می‌شود.

این به این معناست که شما می‌توانید به وبسایت‌های متنوعی با استفاده از CMS بروید. می‌توانید یک قالب فروشگاهی انتخاب کنید و وبسایت فروشگاهی خود را ایجاد کنید، یا یک قالب مناسب برای سایت خبری را انتخاب کرده و وبسایت خبری آنلاین راه‌اندازی کنید. به اضافه وبلاگ‌های شخصی، سایت‌های شرکتی، کاتالوگ‌ها و حتی فروش دوره‌های آموزشی نیز می‌توانید با استفاده از CMS طراحی کنید.

به‌وسیله افزونه‌ها و قالب‌های متعدد، انعطاف‌پذیری CMS ها اجازه می‌دهد تا به سراغ تنوعی از سبک‌ها و نوع‌های وبسایت بروید و وبسایت‌های منحصر به فرد خود را ایجاد کنید که البته نصب تعدادی از این افزونه ها موجب پایین آمدن کیفیت وب سایت،سرعت لود پایین ،امنیت فوق العاده پایین تر نسبت به cms اختصاصی و ... می شود.



مزایای استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا اختصاصی(cms اختصاصی)

با پیشرفت در متن مقاله، به نقطه پایانی نزدیک می‌شویم. در این بخش‌های اخیر، قصد داریم چند موضوع اساسی را برجسته کنیم. یکی از این موضوعات، مزایا  استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا اختصاصی (cms اختصاصی)است.


تطابق با نیازهای منحصر به فرد: CMS اختصاصی به صورت کامل به نیازها، اهداف، و ویژگی‌های خاص پروژه شما پاسخ می‌دهد. این به شما امکان می‌دهد تا یک سیستم مدیریت محتوا دقیقاً به اندازه مورد نیاز و تطابق با استراتژی کسب و کار خود ایجاد کنید.


امنیت بالا: چون CMS اختصاصی به صورت خاص برای پروژه شما طراحی می‌شود، می‌تواند امنیت بالایی را فراهم کند. شما می‌توانید از معماری امنیتی سفارشی، مانیتورینگ دقیق‌تر، و مکمل‌های امنیتی استفاده کنید.


کنترل کامل: با استفاده از CMS اختصاصی، شما کنترل کامل بر روی سیستم دارید و می‌توانید هر جزییات را به دلخواه تنظیم کنید. این به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی تغییرات و اصلاحات را اعمال کنید.


اداء بهینه: CMS اختصاصی می‌تواند به بهبود عملکرد و سرعت برنامه‌های وب شما کمک کند. چون بر اساس نیازها طراحی شده است، می‌تواند بهینه‌سازی شده و به سرعت به عمل کند.


انعطاف‌پذیری بالا: شما می‌توانید CMS اختصاصی را با توجه به تغییرات در نیازهای پروژه به راحتی اصلاح و توسعه دهید.


پشتیبانی به مدت طولانی: چون CMS اختصاصی توسط تیم توسعه شما یا یک شرکت توسعه نرم‌افزار خاص ساخته می‌شود، پشتیبانی مداوم و به مدت طولانی مدیریت آن را آسان می‌کند.

این موارد تنها بخشی از مزیت های بی شمار cms های اختصاصی است . شما می توانید  برای بررسی تمامی ویژگی و امکانات cms اختصاصی کامل ایرانی الوند به بخش معرفی الوند مراجعه کنید.




الوند انتخابی عالی برای تجربه‌ای بی‌نظیر در وب


آیا به دنبال یک تجربه بی‌نظیر در دنیای وب هستید؟ آیا سرعت لود بی‌نظیر و امنیت بالای سایت برای شما اهمیت دارد؟ ما با افتخار به شما الوند را معرفی می‌کنیم.

الوند، یک سیستم مدیریت محتوا اختصاصی است که توسط تیم برنامه‌نویسی ما طراحی و پیاده‌سازی شده است. با سرعت لود 2 ثانیه‌ای، الوند به شما تجربه‌ای بی‌نظیر در مشاهده وب‌سایت‌ها ارائه می‌دهد. سرعت بارگذاری بی‌نظیر الوند، کاربران را به سرعت به محتوا هدایت می‌کند و تجربه‌ای بی‌نظیر از مرور وب را فراهم می‌سازد.

اما سرعت تنها یک جنبه از الوند نیست. امنیت بالای این سیستم مدیریت محتوا، اطمینان حاصل می‌کند که اطلاعات شما و کاربرانتان همیشه در محدوده امنیتی قرار دارند. همچنین، امکانات سفارشی‌سازی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد الوند، به شما اجازه می‌دهد تا وب‌سایتی را بسازید که کاملاً با نیازها و مهارت‌های شما هماهنگ است.

درنگ نکنید و با ما تماس بگیرید. ما با افتخار به شما در راه‌اندازی سایتی حرفه‌ای و منحصربه‌فرد با الوند کمک خواهیم کرد. تجربه‌ای بی‌نظیر از دنیای وب با الوند را تجربه کنید.

مرکز تماس سامانه تیکت